Mål: Kunna redogöra för hur man återanvänder.
Syfte: Eleverna i årskurs fyra ska ha en fördjupad kunskap i avfallshierarkin med fokusering på det näst översta steget – återbruk. Syftet med målet är att främja till ett självständigt tänkande kring återbruk och viljan att minimera avfall. Eleverna ska därför efter läsårets slut kunna identifiera tillvägagångssätt att hantera återbruk av produkter i ett sätt att förhindra uppkomsten av avfall.
T-shirtens värde
Återbruksaktiviteter
Har ni haft besök av oss och vill nu arbeta vidare med temat återbruk? Här samlar vi tips och aktiviteter som passar.
Skräpkonst
Ett sätt för barnen att återbruka material är att pyssla med avfallet. Under vårterminen 2018 gjorde eleverna skräpporträtt- alltså självporträtt med avfall som verkligen utmanade elevernas kreativitet. Vill ni fortsätta med skräpporträtten (till exempel i samband med en bildlektion) kan ni gärna utse en vinnare, fotografera porträttet och skicka bilden till oss. Porträttet publiceras därefter på vår hemsida och har chansen att även komma med i Allt om Göinge.
Det finns även en uppsjö av roliga och användbara pyssel man kan skapa av avfall. Nedan har vi samlat lite idéer och inspiration som går i det temat:
23 roliga pysselidéer Idéerna kommer från Youtubekanalen MissDebbieDiy som har samlat sina bästa återbrukspyssel.
Prylbytardag
Ett roligt sätt att öka medvetenheten och nyttan kring återbruk är att anordna en Prylbytardag. Reglerna är enkla: Ta med prylar du inte längre behöver eller vill ha, och byt med prylar som vännerna inte behöver eller vill ha. När man anordnar i klassen eller skolan är det viktigt att tänka på att alla kanske inte har möjlighet att ta med något hemifrån. Det kan därför vara viktigt att som pedagog ta med några extra saker som kan bytas bort. Det är även viktigt att fastställa att det inte är så viktigt att man byter pryl mot pryl, utan poängen är att sakerna ska få ett nytt hem. Vill ni anordna en prylbytardag får ni gärna kontakta oss så hjälper vi till!