Det kan finnas flera orsaker till detta, och oftast handlar det om att något har hindrat tömningen eller att kärlet inte uppfyller de krav som ställs. För att hjälpa dig undvika framtida problem listar vi här de vanligaste orsakerna till varför ditt sopkärl kanske inte tömts.
Kärlet är felaktigt placerat
- Max 10 meters gångväg från bilens uppställningsplats.
- Kärlen skall vara vända med handtagen utåt mot hämtningspersonalen.
- Gångvägen till kärlen skall ha hårdgjord yta och vara fri från hinder så kärlen lätt kan rullas.
Vägarna är blockerade eller svårtillgängliga.
- Se till att vägen till dina kärl är fri så att våra renhållningsfordon enkelt kan komma fram. Som fastighetsägare ansvarar du för att vägen till kärlen är tillgänglig.
- Klipp regelbundet bort grenar och buskar som kan skada våra fyrfacksbilars känsliga teknik, såsom kameror, sensorer och luckor.
- Under vintermånaderna är det viktigt att skotta och sanda runt kärlet, tillfartsväg och gångväg. Borsta även bort snö från lock och handtag.
Läs mer - Det är chaufförens ansvar och rättighet att bedöma om det är möjligt att köra på en väg på ett säkert sätt. För oss är alltid säkerheten för både omgivningen och vår personal det allra viktigaste.
Överväxt kärl
- Klipp ner trädgrenar och buskar som hänger ner över kärlen eller på vägen fram till kärlen.
Kärlet är överfullt eller för tungt.
- Om kärlet är överfullt eller väger mer än vad som är tillåtet kan det inte tömmas säkert.
- Beställ en extra tömning av oss om du märker att ditt kärl fylls upp för snabbt och det är i behov av tömning innan ordinarie tömningsdag.
Felsorterat avfall.
-
- Om det är felsorterat i facken.
- Om fel typ av avfall slängts i kärlet, till exempel farligt avfall kan tömningen nekas.
Avfallet sitter fast
- Stora plasttråg, som exempelvis köttfärstråg, eller stora pappförpackningar riskerar att fastna och orsaka problem vid tömningen.
- Kontrollera att inget avfall sitter fast i kärlet. Om avfallet är nedtryckt eller packat för hårt kan det vara svårt att tömma. Se till att avfallet är löst innan du ställer ut kärlet.
- VINTERTID: Ofta fryser fuktigt avfall fast, såsom matavfall. Försök att lösgöra det innan tömning. Läs mer
Fel dag för tömning
- Ibland sker ändringar i schemat för avfallshämtning. Dubbelkolla tömningskalendern för rätt dag.
Ändrade tömningsdagar vid storhelg
- I samband med storhelger som jul, nyår och midsommar kan din tömningsdag ändras tillfälligt, någon dag framåt eller bakåt.
- Vi skickar alltid ut information till dig som det gäller vid tillfälliga förändringar på din tömning. Anmäl dig enkelt till SMS-avisering här för att ta del av informationen.
Anmäl utebliven tömning
Om inget av ovanstående orsaker stämmer kan du enkelt göra en felanmälan till vår kundservice, antingen via info@ograb.se eller genom att ringa 044 - 790 59 90 (Vardagar 9.30–15.00, lunchstängt 12:00-12:45). Felanmälan bör göras inom tre dagar efter utebliven tömning för att vi ska kunna åtgärda problemet så snabbt som möjligt.
Du vet väl att du kan få kostnadsfri information om det görs några tillfälliga förändringar på din tömning. Anmäl dig enkelt till vår SMS-avisering här!